“Online dating kan anders zijn;” de slogan van Coffee Meets Bagel. Met deze uitspraak zegt CMB eigenlijk al dat het een andere dating app is dan Tinder en vergelijkbare swipe-apps.
Bekend geworden door een optreden in het programma Sharktank is Coffee Meets Bagel één van de apps waar vooral Amerikaanse singles hun heil zoeken. Geen zinloos vegen, geen raadspelletjes, ontvang persoonlijke matches op basis van je voorkeuren: dat is in het kort wat Coffee Meets Bagel populair heeft gemaakt.
Bij CMB is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. De app is voornamelijk gemaakt om het eindeloze swipen en casual daten tegen te gaan, de apps die de online datingmarkt vandaag de dag verzadigen. Het idee achter de app is veelbelovend maar jammer genoeg heeft het nog vrijwel geen Nederlandse leden. Een alternatief voor CMB is de volgende dating app die wel wat meer Nederlandse gebruikers heeft.
Aanmelden bij CMB
Aanmelden voor Coffee Meets Bagel is eenvoudig. Zoals één van vele dating apps maakt CMB gebruik van Facebook inloggen; zodat je snel gegevens kunt uploaden vanaf je Facebook profiel. Om aan te melden bij CMB ontvangt de app gegevens van je openbaar profiel, vriendenlijst, geboortedatum, foto’s en e-mailadres. De app plaatst geen berichten op Facebook, niemand kan het zien dat je je bij Coffee Meets Bagel hebt aangemeld. Nadat je je hebt aangemeld kun je verder gaan met het invullen en aanpassen van je persoonlijke profiel. De foto’s kun je automatisch vanuit Facebook importeren. De profielinformatie is gedetailleerder dan bij andere populaire dating apps. Dit is een goed uitgangspunt voor gebruikers om met elkaar te chatten.
De leden worden aangemoedigd om drie weetjes over zichzelf op te nemen die niet op het publieke profiel zullen worden getoond. Deze weetjes staan bekend als “ijsbrekers” welke aan nieuwe matches in de chat getoond kunnen worden om een gesprek te stimuleren.
Hoe werkt het?
De mannelijke gebruikers van de app ontvangen elke middag een aantal nieuwe matches, in de app “Bagels” genoemd, en hebben 24 uur om ofwel de Bagels lekker te vinden of om de Bagel door te geven aan een andere gebruiker. Met Pass geef je de Bagel door, met Connect laat je zien dat je interesse hebt. Je kunt zelf niet kiezen met welke gebruikers je gematcht wordt, dit doet het algoritme van CMB. Met andere woorden, je kunt achterover gaan zitten totdat je vanzelf de matches voorgeschoteld krijgt.
Vrouwen krijgen elke dag 6 matches. Dit zijn mannen die hun profiel leuk hebben gevonden. Als het aantal mannen dat het profiel leuk vond niet tot 6 komt, dan zoekt Coffee Meets Bagel naar meer potentiële matches om aan te bieden. Vrouwelijke gebruikers kunnen vervolgens uitkiezen met welke mannen zij contact willen. Dit geeft de vrouw bij CMB de keuze uit de mannen die hun al leuk vonden. Omdat CMB nog niet populair is in Nederland is het aantal matches in Nederland niet vergelijkbaar met zoals Amerikaanse gebruikers dit ervaren. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van Nederlandse singles.
Het verschil met andere dating apps zoals Bumble en Tinder is dat je niet continu door kunt gaan met het regelen van nieuwe matches. Elke dag ontvang je een gelimiteerd aantal matches en daar moet je het mee doen. Je kunt niet zoeken naar andere profielen en ook kun je niet swipen zoals je dat bij Tinder doet. Bovendien kun je niet voor weken blijven chatten voordat je een stap verder zet, zoals het delen van je telefoonnummer of afspreken voor een date. Bij Coffee Meets Bagel heb je een week om met elkaar te chatten. Na deze week wordt het gesprek afgesloten of je kunt door middel van Beans ervoor kiezen om het gesprek te verlengen.
- Mannen hebben 24 uur om de matches te beoordelen
- Vrouwen krijgen iedere dag 6 matches
- Vrouwen krijgen alleen matches die hen al leuk vonden
- Chatten is slechts 7 dagen beschikbaar en verloopt daarna
- “Bagels” worden elke dag ’s middags vernieuwd en verdwijnen daarna
- Het verzenden van berichten naar andere gebruikers is gratis voor iedereen
Is het gratis?
De basiswerkwijze van CMB is volledig gratis. Dit betekent dat je geen kosten hoeft te maken als je matches wilt ontvangen en te chatten met deze matches. Er zijn echter wel premium functies beschikbaar waar je gebruik van kunt maken tegen een betaling. Je kunt met Beans, de naam voor de in-app valuta, bepaalde features gebruiken die niet door de gratis leden gebruikt kunnen worden. Dit zijn features zoals Mirror Mirror, Rematch, Open Sesame en Photo Lab Report.
Over Coffee Meets Bagel
Coffee Meets Bagel is in 2012 geïntroduceerd door drie ondernemende zussen. Eerst werd de app gelanceerd in Boston waarna het een paar maanden later beschikbaar werd gesteld voor San Fransisco. Deze succesvolle lanceringen werden snel opgevolgd met uitbreidingen naar meer grote steden in de Verenigde Staten.
CMB meets Shark Tank
In 2015 liepen de drie zussen het podium op in het populaire ‘Shark Tank’ programma, waar start-ups om investeringen vragen aan grote investeerders. De zussen hoopten een aanbieding te krijgen van Mark Cuban, één van de vijf investeerders. Ze vroegen de sharks om 500.000 dollar in ruil voor 5% van het bedrijf. De uitwisselingen van ideeën en de daaropvolgende reacties van de investeerders zorgden voor een dramatische aflevering. Felbegeerde investeerder Cuban was de eerste die zichzelf buitensloot om een bod te doen. Maar net toen de drie zussen van het podium liepen, bood hij hen $ 30 miljoen aan voor het hele bedrijf. Het was het grootste aanbod in de geschiedenis van ‘Shark Tank’. De zussen waren niet van plan om afstand te doen van de app die zij gebouwd hadden en verwierpen het aanbod.
Drie jaar later, in mei 2018, heeft de app de laatste investering afgerond met internationale expansie als doelstelling.1 De populariteit die de app in de Verenigde Staten heeft opgebouwd wil het nu uitbreiden naar meer landen om op een gegeven moment wereldwijd beschikbaar te zijn.
Beoordeel Coffee Meets Bagel
Alle beoordelingen van Coffee Meets Bagel
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.