Home Algemeen Autofobie: de angst voor eenzaamheid en alleen te zijn

Autofobie: de angst voor eenzaamheid en alleen te zijn

3 minuten leestijd
0
vrouw angst

Of je nu single bent, of al jaren een relatie hebt; eenzaamheid komt bij iedereen voor. Zelfs niet alleen bij ouderen, maar ook bij jongeren. En iedereen heeft weleens een of meerdere ‘off-days’. Van die deprimerende dagen waarop je denkt dat je in de steek gelaten wordt, door iedereen die je kent. En misschien ga je twijfelen aan je relatie, of dat je bedrogen gaat worden door je partner.

Van die dagen dat je pessimistisch bent over de toekomst heeft iedereen; de een wat vaker dan de ander. Het “hoort” bij het leven, zoals sommigen zullen zeggen. De gedachten over het worst-case-scenario verdwijnen bij de meeste mensen net zo snel als dat ze tevoorschijn kwamen.

Maar als deze doemgedachten je leven gaan beheersen, dan is er meer aan de hand. We hebben het dan over een angststoornis met de naam autofobie.

Wat is autofobie?

Autofobie is de irrationele angst voor eenzaamheid of alleen zijn. Het is ook wel bekend als isolofobie, eremofobie en monofobie; drie fobieën die eigenlijk hetzelfde betekenen. Als je dit hebt dan wordt je leven beheerst door een sterke angst, alleen maar door te denken aan eenzaamheid. En als je geconfronteerd wordt met eenzaamheid, dan wordt het alleen maar sterker.

Deze fobie kan zich op verschillende manieren uiten. Sommige mensen ervaren een constante angst om alleen te zijn, met als gevolg dat ze altijd in gezelschap van anderen moeten zijn. Of dat nu een partner is, vrienden of familie. Deze angst kan zich weer uiten op een manier waarop ze bang zijn om verlaten te worden, wat verlatingsangst wordt genoemd.

Anderen ervaren de angst om alleen te zijn niet continu, maar alleen wanneer het worden geactiveerd door een prikkel. Wat de trigger is, verschilt per persoon, en is vaak te koppelen aan een traumatische gebeurtenis in het verleden.

De angst die je voelt als je autofobie hebt is in feite een verdedigingsmechanisme. Het “voorkomt” dat je in een vergelijkbare situatie terechtkomt als de situatie die in het verleden zoveel leed veroorzaakte. En als je lichaam zich op dit “gevaar” voorbereid, wordt het stresshormoon adrenaline aangemaakt.

conflict

Symptomen en gevolgen

Zoals je kunt begrijpen heeft de autofobie een negatief op de levenskwaliteit: het kan je dagelijkse leven belemmeren. Je kunt je bijvoorbeeld niet meer goed concentreren op je werken, vermoeid raken, futloos en allerlei andere lichamelijke klachten. De angst kan er ook voor zorgen dat je de situatie waar je bang voor bent gaat vermijden. In het geval van autofobie zou je ervoor kunnen zorgen dat je op geen enkele manier aan eenzaamheid kan worden blootgesteld.

Je kunt bijvoorbeeld pertinent weigeren alleen te zijn, ongeacht de situatie. Of je partner krijgt geen vrijheid, omdat je bang bent dat je partner vreemdgaat en je inruilt voor een ander. De interne strijd die je voert is irrationeel, maar het gevolg is dat conflict en ruzies aan de orde van de dag zijn: alleen omdat jij het zo voelt.

De angst kan zo intens zijn dat je er paniekaanvallen van krijgt. Dit gebeurt niet bij iedereen, maar toch komt het geregeld voor dat autofobie gepaard gaat met deze heftige aanvallen. Ook omdat autofobie vaak geassocieerd wordt, of samengaat, met verschillende andere fobieën, zoals agorafobie, anuptafobie, of sociale fobie.

Als je het nog nooit hebt meegemaakt: een paniekaanval is een heftige staat waarin je allerlei vreemde symptomen te verwerken krijgt. Je kunt bijvoorbeeld een verhoogde hartslag verwachten, je ademhaling versnelt, je bloeddruk wordt hoger, de spieren spannen zich aan, je begint te trillen en overmatig te zweten. Dankzij al deze symptomen denken mensen al snel dat er iets ernstigs met hen aan de hand is, zoals een hartaanval. En hoewel de lichamelijke verschijnselen geen kwaad kunnen: zo voelt het wel.

Van vermijden naar oplossen

Hoewel je je best kunt doen om de angst te vermijden, kan dit de symptomen van autofobie op de lange termijn verergeren. In de praktijk is een fobie niet makkelijk op te lossen, maar het is belangrijk om te weten dat het kan. Als het je zelf niet lukt om van de fobie af te komen, dan is het verstandig dat je er hulp bij zoekt.

In eerste instantie kun je terecht bij de huisarts, die vaak doorverwijst naar de praktijkondersteuner GGZ, een psycholoog of psychotherapeut. Therapie, in het bijzonder gedragstherapie, ook wel bekend als ‘exposure in vivo’, kan je helpen de angst het hoofd te bieden.

Bij deze therapievorm wordt de oorzaak van je angst geïdentificeerd en word je blootgesteld aan datgene waar je bang voor bent. In plaats van de prikkel te vermijden, zoek je deze dus op, in kleine stapjes. Als dit niet werkt dan is er ook nog cognitieve gedragstherapie, gericht op je gedachten, en eventueel medicatie.

Meer mensen zoals jij...

... willen weleens wat anders proberen dan swipen. Zij willen meer diepgang, iets serieus, een échte kans op liefde. Uit onze statistieken blijkt dat 68% van deze groep voor Relatieplanet kiest. Ontdek zelf waarom deze datingsite al 10 jaar op rij is verkozen tot de 'beste datingwebsite van Nederland'.

Bezoek Relatieplanet
Laad meer artikelen
Laad meer in Algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Venustrafobie: de angst voor mooie vrouwen

Wanneer je als jonge man met een prachtvrouw als Jessie Jazz Vuijk of Doutzen Kroes wordt …